Este învățământul românesc complet inutil?

Eram acum câteva zile cu o amică și îi spuneam că am studiat Limba Germană în liceu. Ba chiar 8 ani, mă încăpățânasem eu. Întrebarea este cum dracului am reușit să iau 8,50 la proba de bac când eu nu știu nimic în afară de Sprechen Sie Deutsch, schlaffen și alte expresii ultra-cunoscute de genul ăsta? Poate că prinsesem eu un gimmick acolo prin care să o păcălesc pe profa de atunci să îmi dea note mari. Și dacă e așa, am fost eu un elev cu note mari sau doar o smardoaică d-asta care a studiat la Școala Vieții, nu la un liceu prestigios?

Nu cred că e doar cazul meu. Mai auzi de gagici care au ieșit la întâlnire cu câte un pulărău d-ăsta care zice că știe franceză, dar dincolo de omellete du fromage (care nu e corect deloc, cică) nu știe altceva. Poate voulez vouz coucher avec moi. Vedeți, nici măcar nu știu să scriu în franceză! Așadar, ce învățăm noi în școală?

Vă zic eu ce! Învățăm să scriem după dictare, să respectăm reguli și să fim programați de părinți să luăm note mari că altfel am belit carasu’. Angajatorul ăla o să știe că am luat 6 la Filosofie într-a numaiștiucâta. Cumva înveți că nu e bine să ieși în evidență în niciun fel. Am un prieten căruia așa îi spunea mă-sa. Ține, mami, capul plecat! Să nu te observe nimeni! Nici pozitiv, nici negativ! Ce fel de sfat mai e și ăsta? Mergem să ne programăm softurile sau să ne izbim hardurile de pereți acasă că numai acolo avem VOIE să fim noi?

Am terminat școala generală, now what? Am terminat liceul, now what? Am terminat facultatea, now what?

Haideți să vă zic câteva materii importante și ce ar fi putut să fie ca să ne ajute să fim adulți funcționali acum:

Tehnologie – această materie unde pirogravam în lemn, sau lipeam bucăți de lemn între ele ca la lucru manual, sau învățam cum au intrările și ieșirile clădirile sau cum să protejăm natura. Dar nu mai bine studiam efectele pozitive și negative ale omului pe Pământ, sau despre cum poate avansa tehnologia în loc să tăiem lemne, să pirogravăm puli în acele lemne și să dovedim că suntem toți praf la lucru manual?

Educație civică – toată lumea trata asta ca pe ultima bășină și proful sau profa erau căpiați, dar probabil de asta nu înțelegem de ce e bine sau nu să ieșim la vot

Educație fizică – dacă era sport adevărat vreodată ar fi fost bine. Să ai opțiuni interesante precum: fotbal, handball, înot, fitness, aerobic, pillates, yoga sau să alegi să faci o altă materie în locul sportului.

Logica – voi vă amintiți cum era logica din liceu? Dacă un rechin-ciocan e un rechin și un rechin-balenă e tot un rechin, de ce balena sau ciocanul nu sunt rechini? Ce-ați fi zis de niște jocuri de testarea inteligenței, puzzles, întrebări mindfuck sau logica în general pe care trebuie să o ai când iei o decizie. Și aici revin imediat.

Economie – e bine că visau să ne facă contabili și noi eram vai de pla noastră, la Filologie. Tot ce-mi amintesc din ora de Economie este o analogie pe care o făcea profa. Ne spunea că dacă mănânci un cub de ciocolată de la primul cub până la ultimul ți se duce nivelul de satisfacție. Ce aș fi vrut să mă învețe? Cum să îmi economisesc banii ca să nu rămân fără ei în primele 2 săptămâni de când iau salariul? Cum să aleg o facultate în afară în funcție de țară și care mi se potrivește în funcție de buget? Cum să folosesc Excel ca să îmi calculez banii mereu și să keep track with my fucking finances.

Psihologie – ne prezentau teorii și ne obligau să le învățăm pe de rost. Nu e puțin anti-psihologie treaba asta? Nu mai bine ne-ar fi prezentat scurte povești ale oamenilor cu probleme și rezolvările lor? Sau ne-ar fi făcut terapie în privat, cu programare fiecăruia în funcție de orar și timp? Sau să ne învețe cum să ne recunoaștem sentimentele? Ce e orgoliul? Cum să trecem peste o despărțire? O depresie? O moarte în familie?

Muzică – mie chiar mi-a plăcut muzica, dar pentru că toată lumea se pișa încontinuu pe tot ce ziceau profesorii, deveneau delăsători. Mi-ar fi plăcut să învățăm teorie muzicală mai bine prin metode interactive. Poate să ne îndrume spre un instrument, să avem trupa școlii, să facem tabere de muzică. Dar e bine, noi cântam imnuri comuniste, colinde de rahat și dădeam teste din niște teorii tâmpite.

Desen – noi la materia asta mereu aveam un soi de predare și apoi ne puneau să desenăm pur și simplu. Dar de ce nu aveam exerciții mai aplicate? Poate unii vor să învețe Design, sau să facă benzi desenate. Sau packaging, sau să picteze. Nu, noi trebuia să reproducem un peisaj de iarnă. E bine că am învățat să facem asta și profa a pus lucrările cele mai mișto undeva pe un panou. Nu ne-a ajutat la nimic.

Limba și Literatura Română – cred că toată lumea știe că dacă învățai compunerile pe de rost și erai de acord cu profa luai 10. Din păcate, eu am urât să învăț pe de rost și mereu improvizam. Eram mustrată de profi, dar nu m-am oprit. Mi se părea o prostie să înveți ca un papagal prost. Și întrebarea CE A VRUT SĂ ZICĂ EUL LIRIC? Vă zic eu, din prisma unui scriitor, a vrut să zică fix ce scrie acolo. Nu există un substrat la care s-a gândit. E negru pe alb! Dar să fi avut un soi de atelier de scriere creativă? Să fi învățat să facem povești. Cine știe poate să ne ajute să ne creăm compunerile noastre despre cărțile pe care le-am citit? Să venim noi cu niște propuneri de lectură și să le prezentăm clasei ca un fel de Show And Tell. Astea ar fi fost cu adevărat mișto.

Chimie, Fizică și Matematică – multă lume le-a urât, printre care și eu, dar vă zic sincer, aici e ca la dentist. Depinde de dentist. Depinde de metodă. Vedeai prin filme tot felul de experimente, metode ingenioase și noi încă mai copiam răspunsurile de la final și speram ca metoda noastră încârligată să fie asemănătoare cu a profei. Nu mai zic de faptul că se umpleau table întregi de formule și dacă îmi ștergea tabla eu nu mai înțelegeam nimic. De ce nu făceam Târguri de Știință, cu experimente făcute de noi? La Fizică să învățăm și noi cum funcționează motorul mașinii, sau al mașinii de spălat în unele cazuri (gluma misogine, păzea feministelor). These could have been fun, dar în schimb ne țineam de mână pe sub masă și ne rugam să nu ne scoată pe noi la tablă că nu mai știam nici cum ne cheamă.

Ce alte materii cred că ar mai fi trebuit puse? Cred că trebuia să ne lasă pe noi să ne alegem ce limbă străină să învățăm. Ar fi trebuit să avem în liceu un soi de Orientation, ca să ne ajute să ne alegem facultatea și meseria. Aici ar fi ajutat un psiholog care să ne dea teste ca să afle la ce suntem buni, analizând și toate materiile la care avem note mari, sau excelăm. Încă o materie folositoare este Gestiunarea Crizelor. În caz de cutremur ce ar trebui să facem, în caz că suntem într-un accident rutier, dacă cineva face infarct lângă noi. Și sincer vă zic, sinceeeeeeeeeer, o oră de Educație Sexuală ar fi oprit toate bolile, sarcinile nedorite și discriminările din cauza orientării sexuale. 

Dar ce știu eu? Eu doar butonez pe-un blog și visez cu ochii deschiși. O astfel de școală mi-ar plăcea pentru copilul meu.