Scrisoare deschisă către influenceri: Ne-am prins că ai postări plătite

Voiam de foarte mult timp să scriu o scrisoare deschisă și nu mai știam cui. Se pare că scrisoarea mea de data asta se adresează așa numiților INFLUENCERI. Am tot văzut dezbătut subiectul ăsta pe Internet și, după cum mă știți pe mine, trebuie să am o părere despre asta și trebuie, dar trebuie, să văd dacă și voi sunteți de acord cu mine.

Ce înseamnă influencer din ce pot să văd în online? Să aflăm din acest scurt text sarcastic:

BUNĂ, EU SUNT DORELA! SUNT O PERSOANĂ OPTIMISTĂ ȘI-MI PLACE FOARTE MULT SĂ SPĂL VASELE, MAI ALES CU UNGHIILE MELE FALSE CU GEL DE PESTE 200 DE EURO! FIȚI FĂRĂ GRIJI, EU ÎMI SPĂL SINGURĂ VASELE NU ESTE DOAR O RECLAMĂ DIN CARE-MI IAU LEAFA! AȘA CĂ EU SPĂL VASELE NUMAI CU DETERGENTUL DE VASE CURĂȚEL! DETERGENT MAI IEFTIN DECÂT ĂLA CU CARE SPALĂ MENAJERA MEA VASELE, DAR M-AU PLĂTIT SĂ SPUN ASTA ÎN PAUZA DE LA SHOOTING-UL ĂSTA CU FOTOGRAFUL ĂSTA FAIMOS CARE MĂ VA FOTOȘOPA ÎN MODURI NEMAIVĂZUTE DE OCHIUL UMAN! CUMPĂRAȚI CURĂȚEL PENTRU CĂ M-AU PLĂTIT SĂ VĂ SPUN ASTA ÎN CEL MAI FALS ȘI PLICTISITOR MOD! VOI O SĂ CUMPĂRAȚI PENTRU CĂ ORICUM SUNTEȚI FANII MEI, CHIAR DACĂ DIN 100.000 doar 1000 SUNTEȚI ACTIVI!

Ce am învățat de aici? Ca să fii influencer trebuie să găsești tu un ceva la care să fii bun. Poate ai un fotograf mișto și-ți face o mie de poze, le fotoșopează excesiv și apoi strângi followers. Poate umbli cu oameni cunoscuți, de pe urma cărora strângi followers. Poate ți se viralizează din greșeală un videoclip cu o prăjitură. Poate te căsătorești cu un om cu bani care-ți plătește o echipă, care să te transforme într-un produs. Sau poate că ești o fostă vedetă de TV, care și-a ratat cariera și a decis să scoată un blog. Poate faci clipuri amuzante pe Internet sau poate ești un fel de Kim Kardashian și nu faci nimic cu viața ta.

Ești ceva.

Ai followers pentru că ai modificări corporale excesive. Poate ai cel mai mare cur din România. Sau poate chiar ești faimos pe Internet pentru ceva mișto: campanie, carte, film în care ai jucat, proiect pe care l-ai făcut. Nu contează. Devii automat influencer. Și ai impresia că părerea ta contează pe Internet, cum și eu, ca om simplu, am părerea asta. Diferența dintre cineva care postează o poză cu un cartof și-un influencer pe Internet se vede în pupincurismul din comentarii și în faptul că acel cartof probabil că era de la vreo fermă bio, deci postare sponsorizată.

Faza e că eu cu blogul meu am strâns toți followerșii, am avut și 3-4 campanii: Sprite, Taco Bell, ceva tampoane și-un salon de înfrumusețare corporală. ÎN 4 FUCKING ANI! Am primit o mie de oferte, dar mi-am dat seama că blogul meu trebuie să fie ceva sincer, ceva pur și ceva autentic. Iar transformarea lui într-un pișat comercial, era ultimul lucru pe care mi l-aș fi dorit. Ajunsesem și eu într-un anturaj fals, de influenceri care se juca cu mintea mea.

5 lucruri despre influenceri și de ce brand-urile nu ar mai trebui să se folosească de ei ca platformă de promovare:

  • Ne-am prins care postări sunt sponsorizate și care nu. 
  • Nu mai avem încredere în recomandările voastre. Atunci când vă vedem îmbrăcați cu haine scumpe și faceți reclamă la șampon ieftin, pierdeți din credibilitate.
  • Strategia voastră este să faceți oamenii să își dorească viețile voastre. Din păcate, ne-am prins că toate hainele și produsele sunt împrumutate. Sau că uneori sunt obținute prin bartere. Deci, nu, nu ne mai dorim viețile voastre. Decât dacă influensăreala vă trimite în țări străine pe propriul merit.
  • Ne-am prins că nu voi scrieți, că nu voi puneți contentul vostru pe net și ne-am prins că aveți o echipă de oameni în spate.
  • Ce-a mai rămas din voi? O cochilie superficială cu care brandurile pot lucra ca și cum nu aveți personalitate. Sunteți manechinul din vitrine pe care îl îmbracă brandurile.

Ce vrem de fapt la influenceri? AUTENTICITATE. Dar asta nu vinde, din câte mi-am dat eu seama.

Nu trebuie să fii un produs ca să placi oamenilor. Poți să fii tu și oamenii chiar o să aprecieze asta. Indiferent de cât de muist sau prost ești. Ăsta ești tu, nu ești perfect.