Mituri despre copywriteri: Ce e un copywriter?

Vreau să încep articolul prin a spune că sunt copywriter de puțin peste 2 anișori și le-am auzit pe toate.

Întrebarea principală înainte să ajungem la preconcepții și mituri este: Ce e un copywriter?

O doamnă în vârstă m-a întrebat, într-o zi, nu acum mult timp, ce fac cu viața mea. I-am răspuns senină că-s copywriter. A zâmbit și mi-a zis că și asta e o meserie. Dar nu te plictisești să stai mereu la xerox? Credea că sunt fata aia care stă lângă xerox și mai schimbă tonerul din când în când.

Copywriterul este omul cu mesajul. El denumește conceptul, dă ideile, scrie textele, face research-ul. El pune rotițele publicității în funcțiune. Nu știu dacă e o meserie prea cunoscută la noi, poate doar de câțiva ani, dar dacă mergi la o petrecere cu oameni de peste 35 de ani nu prea ai șanse să le zici că ești copywriter fără să înțeleagă că ești un soi de dactilograf, secretară sau bibliotecară. Nu că ar fi ceva în neregulă cu meseriile astea, dar nu asta faci cu viața ta.

Eu le zic jurnalist pentru că-i cel mai aproape.

Fac research, pun întrebări și transpun în context. Jurnalistul publicității. Ce-am scos-o!

Definiția serioasă ar fi:

Copywriterii  scriu versuri, web content, taglines, hashtags, reclame pentru online, ad copy pentru fcebook, reclame și texte pentru TV, Radio, outdoor-uri, scripturi, comunicate de presă, postere, cataloage, broșuri, scrisori și orice alt content (postări pe blog, tweet-uri, postări Facebook). Și nu doar atât. În funcție de caz pot să facă întregi campanii, workshops, povești, basme, texte descriptive, literatură. DE TOATE! 

Pe scurt: Unde e text, acolo ești TU.

1. Toată lumea poate să scrie. Am văzut în Mad Men. Bei whiskey, îți vin ideile și le scrii pe șervețele. 

Greșit! Toată lumea poate să scrie, dar nu toată lumea poate să fie copywriter. La fel cum nu toată lumea pictează. Iar așa ne-ar plăcea nouă să meargă lucrurile: să bem whiskey toată ziua și să scriem idei pe șervețele. Fun.

2. Sunt niște drogați. Se droghează pentru inspirație.

Poți să te inspiri dintr-o poză de pe Google Images, dintr-un moodboard de pe Pinterest, dintr-un articol de pe Buzzfeed. Nu trebuie să te droghezi ca să îți vină inspirația. Poate că unii fac asta, dar să generalizezi așa e o tâmpenie. Te uiți la prea multe filme, cred.

3. Sunt boemi și hipsteri. 

Nu toți copywriterii sunt hipsteri la fel cum nu toți polițiștii sunt burtoși sau inculți. Sau la fel cum nu toate profesoarele sunt drăguțe. Sau la fel cum nu toți pompierii sunt sexy.

4. Ăștia scriu reclamele alea cu Cât e halatul?

Da, ăștia sunt. Dar nu fac doar asta.

5. Copywriterii copiază content de peste tot.

Nu mint. Ne inspirăm de peste tot. Poate ne uităm pe site-uri de specialitate, poate la alte campanii similare, poate la alți copywriteri. Dar la fel ca și muzica, sau vestimentația, sau mâncarea, ai nevoie de nițică inspirația ca să get the juices flowing. E ca și cum te uiți la poze de la Fashion Week, îți place o bluză și vrei și tu bluza aia, dar odată ce o ai, o folosești în alte combinații.

6. Nici nu-ți trebuie facultate ca să fii copywriter.

Da și nu. Trebuie să știi să scrii în 10 feluri. Trebuie să ai ceva noțiuni de bază despre Publicitate, să înțelegi ce înseamnă să fii copywriter, să scrii mult în fiecare zi, să știi limba română destul de bine (nu vrei să bagi o virgulă între subiect și predicat pe vreun outdoor) și să fii fâșneț.

7. Copywriterii au mereu cuvintele la ei.

Greșit. Copywriterii au nevoie de-un impuls mental ca să-și activeze baza de cuvinte pe care o au la ei. Poate că știu să scriu, poate că știu să scriu și poezii, și povești, și rime. Dar am nevoie de-un trigger mental ca să fac asocierea potrivită.

8. Copywriterii sunt creativi, sunt nebuni, au idei trăsnite.

Știți de câte ori m-am săturat să aud: Foarte tare ideea asta, dar nu avem buget pentru asta acum?

Dacă zici că ești creativ și ai idei tâmpite, nu ai ce să cauți în copywriting. Am auzit asta de 10 ori până acum.

Dacă ai idei creative despre care crezi că lumea trebuie neapărat să afle, nu te face copy. Din exterior arată simplu. Mergi la muncă, scrii niște headlines și te gândești la chestii creative.

Adevărul? 

Mergem la muncă. Verificăm mailuri. Citim mail-uri nepoliticoase, dar și simpatice de la clienți. Ne întristăm sau ne bucurăm. Rescriem același headline obosit de 10 milioane de ori. Sau ne iese din prima. Avem 10 mii de deadline-uri pe zi, pe care încercăm să le respectăm. Suntem băgați în 10 proiecte deodată.

În mijlocul unei ședințe de brainstorming afli că ședința în sine e inutilă pentru că proiectul nu a fost aprobat. Ai petrecut ore întregi ieri pe research, ai scris un text, zici tu, de Cannes și tot proiectul a fost respins.

Unele pitch-uri le câștigi, altele ți se fură de sub nas.

Uneori nici măcar nu ești în pitch, dar munca a fost degeaba. Uneori faci research-uri care n-o să te ajute cu nimic în viață: ce vitamine conțin căpșunile, cât dorm urșii polari pe zi și soluții anti-căderea părului.

Și uneori, când vine zâna creativității în vizită, ai un brief creativ și fun.

Până una alta, dacă sunteți curioși ce am făcut până acum, intrați aici, ca să vedeți portofoliul meu.

Dacă aveți întrebări sau păreri, le aștept în comentarii.

Sursă foto principală via 

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *